vendredi 5 avril 2013

Hellboy, redrawn, emptied, cut out


[all the images can be clicked upon for larger versions]

This is a page from Hellboy, the Third Wish, drawn by Mike Mignola, with colors by Dave Stewart (p.52 in the French Delcourt edition; the colors are a bit off). It has all the elements of a climactic Hellboy page : empty spaces, vast black areas, a wonderful composition, an intriguing statue and of course, Hellboy himself crashing down to a dark space peopled with monsters. I was so struck by its effectiveness that I set out to see how it worked by tinkering with it and pushing it into alternative directions.

Voici une page tirée de Hellboy, le Troisième souhait (page 52 de l'édition Delcourt), même si les couleurs sont un peu inexactes. C'est une page magnifique pour qui aime Hellboy, puisque tout y est: les grands espaces vides, les aplats de couleur, la statue énigmatique et Hellboy lui-même tombant vers des monstres dans un gand espace sombre. En la voyant, je me suis dit qu'il fallait que je comprenne comment elle marche, comment Mignola (et Dave Stewart, qui fait les couleurs) aboutissent à ce résultat.

The first step was to redraw it entirely, then to recolor the inked page. This was of course done without measurement, light table or tracing paper, as the goal was to learn the picture. Tellingly, the empty spaces are less empty than in the original, and the statue is far less impressive. It takes a conscious effort to go as far as Mignola went. I was nevertheless very satisfied with the result.

J'ai donc commencé par redessiner simplement la page, au jugé et sans outil particulier, pour essayer de voir ce qui fonctionnait. Ce qui est fascinant, c'est que dès cette étape, je me suis trompé. Je ne pouvais tout simplement pas me résoudre à laisser autant d'espaces vides, autant de noirs. Pourtant, le résultat fonctionne assez bien, hormis la statue, qui perd beaucoup au change.
Then, the idea was then to use this appropriated page in order to explore two of Mignola's more striking skills:  his mastery of empty spaces and his willingness to turn his images into near abstractions.

Ensuite, j'ai voulu me consacrer à ce qui fait pour moi le prix d'une BD de Mignola: sa capacité à utiliser les espaces vides et sa tendance à aller vers des formes quasi-abstraites, mais qui restent narratives. Pour cela, je suis reparti de ma planche redessinée.

This still works as a narrative sequence in context, although it displaces the climax into the future, replacing it with an element of suspense and possibly horror in the last panel.

Étonnamment, la planche fonctionne encore comme un segment narratif. Le sens de la dernière case est radicalement transformé, par contre. La transformation spatiale est lue comme une transformation temporelle et même comme un glissement générique - de l'action vers l'horreur.
Abstraction.

Then I wanted to tackle a different challenge and work on composition witouth the support of Mignola's lines and Stewart's colours. Collage was the chosen solution.

Une fois ceci fait, je voulais essayer quelque chose d'un peu différent, une autre forme d'appropriation, qui parlerait de composition mais dépasserait la question du dessin. D'où l'idée du collage, finalement bien plus complexe à finaliser que ce que j'avais anticipé.
The images were cut, their sizes altered, but none of them were stretched or deformed, which would have made things far less challenging. I also resisted adding shadows.



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